zondag 8 mei 2016

GVAC trimlopen - trimloop 6,3km

Na een weekje weinig tot niet gelopen ga ik vandaag toch voor een grote ronde GVAC trimlopen, goed voor 6,3km. Moet wel wil ik over een week of 2 in Vaals aan de trail van 9km staan.
Dorie zal er ook zijn en zelfs al een heel stuk eerder want ze gaat voor aanvang van de trimloop zelf al een grote ronde doen om daarna nog een ronde tijdens de trimloop. Die doet ze dan samen met mij.
Ik ben wat laat en het is helemaal niet druk bij GVAC. Dorie is al terug van haar privé rondje en in afwachting van de start van de trimloop heb ik nog even de tijd om een inlooprondje te doen. Omdat ik vanmorgen al met ademnood ben opgestaan is dat na dat ene rondje inlopen blijkbaar al duidelijk te horen, gezien de reactie van Dorie en Rik bij de startstreep.

Omdat het voor Dorie de 2e ronde gaat worden, voor mij de 1e keer deze afstand sinds 24 januari  én omdat het nu al 21ºC is, starten we dus al op een rustig tempo. Het kost even wat moeite om mijn stopwatch te starten maar als dat gelukt is zal ik de "verloren" tijd met de eindtijd rectificeren.
En zo passeren we het 1e km-punt op de (juiste) tijd van 6:27. Voor ons loopt een oudere man die we altijd al bij GVAC zien lopen. Langzaam lopen we op hem in en op het moment dat we pal achter hem lopen versnelt hij en slaat hij een gat. We passeren km-punt 2 in 12:47 en hebben we deze kilometer in 6:20 afgelegd. Telkens als we op het punt staan de oudere man te passeren, zet hij zijn turbo aan. Dat gaat keer op keer zo.
Intussen gaan de 3e en 4e kilometer aan ons voorbij. Ik lieg niet als ik zeg dat ik aardig in ademnood zit en dat ik behoorlijk moeite heb om het, toch al lage, tempo vast te houden. Ik heb het gevoel dat ik Dorie aardig ophoud. Tegelijkertijd snak ik er ook naar om even te wandelen maar dat doe ik niet.
We naderen de bosrand, het 5 km-punt en Dorie stopt. Ze gaat even rekken en ik mag doorlopen. Ze komt eraan. En dus ga ik voor de laatste anderhalve kilometer. Weer loop ik op de man in maar nu denk ik er het mijne van. Vlug erop en erover en even afstand nemen. Zo. Gedaan! Even verderop omkijken en ja hoor, een behoorlijk gat geslagen. Nu nog even die laatste kilometer uitlopen. Dorie is nog niet aan het lopen en dus doe ik de rest maar alleen. Het tempo gaat nu wel omlaag want weer in de zon is het toch wel erg warm.
Ik klok af op 40:42 en zoek daarna meteen de schaduw op achter het jury-hokje.
De oudere man komt binnen en loopt meteen weer door voor een 2e ronde. Knap. Even later komt ook Dorie binnen.

We lopen nog een rondje uit maar het zal nog zeker een half uur duren eer ik helemaal ben uit gehijgd.
Ben weliswaar tevreden weer een volle ronde te hebben volbracht, maar tegelijk toch ook wel erg buiten adem. Kwestie van conditie boven op mijn ademklachten, helaas. Deze week zal ik weer een bezoek aan de huisarts brengen. Maar eerst morgen nog naar de cardioloog voor het eindgesprek.

Het weer:
Erg zonnig en warm met een stevige oostenwind, kracht 4 en een temperatuur van 21ºC. De gevoelstemperatuur zal daar misschien een graad of 2 onderliggen, maar alleen bij wind van voren. Bij wind in de rug zou het best wel eens 2 graden hoger kunnen zijn.




Geen opmerkingen: