donderdag 19 mei 2016

Training - Baantraining GVAC

Tijdens de mededelingen wordt vermeld dat alleen de groepen 1, 2 en 3 op de baan blijven. De overige groepen gaan de bossen in.
Ik kan me niet herinneren dat we bericht hebben gehad over onze training van vandaag. Dorie helpt me er aan te herinneren dat dat toch echt wel is. We gaan vandaag namelijk lopen zonder klok. Op gevoel.
Marjolijn doet de warming-up, Toon de loopscholing: reactiviteit en dus veel triplings en skippings.
En dan de kern.

Zoals aangekondigd, we lopen vandaag zonder klok. Of in ieder geval is het niet de bedoeling dat we gaan klokken. Nou ja, ik doe mijn klokje niet af maar zal gewoon de stopwatch niet bedienen.
De bedoeling is dat wij op een fluitsignaal van Marjolijn rustig beginnen te lopen. Op een volgend fluitsignaal moet het tempo omhoog en op weer een volgend signaal, nog een stukje sneller. Bij een wat langer gerekt signaal gaan we terug in wandeltempo. Daarna begint het hele verhaal opnieuw. Alles bij elkaar gaat het een half uur duren. We zullen dus niet weten hoe lang we in elke tempo moeten lopen en dus is het zaak om goed te doseren. M.a.w., echt rustig beginnen en weten dat we volgende keer harder moeten en dat moeten volhouden gedurende een onbekende tijd.
De eerste serie is meteen een voorproefje. Dorie en ik lopen samen, beginnen bewust rustig en dat is maar goed ook want mijn benen voelen nog behoorlijk moe aan. Het fluitsignaal laat lang op zich wachten, bijna 2 volle rondes eer we over mogen gaan in een hoger tempo. Maar net als de 1e en 2e run is ook de 3e best wel lang. Zelfs de wandelpauze daarna is ook lang, maar die hebben we toch al nodig voor herstel. Gelukkig zijn de overige series wat korter. Gaandeweg de training komen de spieren ook op temperatuur en gaat, gevoelsmatig, het tempo wat omhoog. Omdat we niet klokken weten we dat niet zeker maar op gevoel lijkt dat in ieder geval zo.

De cooling-down gaat over de buitenbaan en het stukje gras tussen het pad en de atletiekbaan. Behalve Dorie en ik dan. Wij blijven op het pad staan. Wij zijn inmiddels ervaringsdeskundigen op het gebied van grasveld steekvliegjes in de avonduren. Maar na de cooling-down nog even een mededeling van Marjolijn dat de volgende 2 weken de training door Toon gegeven zal worden omdat zij op vakantie gaat, is meteen goed voor 3 steken in mijn onderbenen. Ja hoor, we stonden even stil...... op het gras.....

Het weer:
Warm, droog, zonnig en windstil bij een temperatuur van rond de 20ÂșC


Geen opmerkingen: